Ga naar de inhoud
Home » Kennisartikelen » Niet weggooien! Zo lang moet je je administratie bewaren

Niet weggooien! Zo lang moet je je administratie bewaren

    Als ondernemer ben je verplicht om je administratie te bewaren, ook als je stopt met je bedrijf. Die wettelijke verplichting heet de fiscale bewaarplicht. De Belastingdienst moet namelijk tot jaren later kunnen controleren of je je belastingzaken correct hebt afgehandeld. Hoe lang je welke gegevens moet bewaren, hangt af van het type informatie.

    De basis: wat moet je minimaal 7 jaar bewaren?

    Voor de kern van je administratie geldt een bewaartermijn van minimaal 7 jaar. Dit zijn de zogeheten basisgegevens, en die moeten zowel op papier als digitaal beschikbaar blijven. Het gaat om:

    • Het grootboek
    • Debiteuren- en crediteurenadministratie
    • In- en verkoopadministratie
    • Voorraadadministratie
    • Loonadministratie

    De termijn van 7 jaar gaat in nadát de gegevens hun actualiteitswaarde verliezen. Een voorbeeld: een leasecontract van vier jaar bewaar je eerst volledig tijdens de looptijd. Pas nadat het contract is afgelopen, begint de zevenjarige bewaartermijn te lopen.

    Bijzondere gevallen: 10 jaar bewaren

    Sommige gegevens moet je nóg langer bewaren:

    • Gegevens over onroerende zaken, zoals bedrijfspanden
    • Diensten die onder het éénloketsysteem (OSS) vallen, bij bijvoorbeeld grensoverschrijdende leveringen binnen de EU

    Voor deze gegevens geldt een bewaartermijn van 10 jaar.

    Afwijken? Alleen in overleg met de Belastingdienst

    Voor andere (niet-basis)gegevens kun je in overleg met de Belastingdienst kortere bewaartermijnen afspreken. Maar: voor de basisgegevens blijft de termijn van 7 jaar altijd verplicht, ongeacht je branche of werkwijze.

    Stop je met je bedrijf? De bewaarplicht stopt niet

    Ook als je je onderneming beëindigt, moet je je administratie bewaren voor de resterende termijn. De Belastingdienst kan ook ná je ondernemerschap nog controles uitvoeren over voorgaande jaren.

    Kortom: goed bewaren is goed ondernemen. Door je administratie op orde te houden en te weten welke termijnen gelden, voorkom je problemen bij controles – nu én later.

    Hieronder vind je een overzicht van de administratiejaren en tot wanneer deze minimaal bewaard moeten worden:

    AdministratiejaarBasisadministratie bewaren tot minimaal (7 jaar)Bewaren tot minimaal (onroerende zaken/OSS, 10 jaar)
    20171 januari 20251 januari 2028
    20181 januari 20261 januari 2029
    20191 januari 20271 januari 2030
    20201 januari 20281 januari 2031
    20211 januari 20291 januari 2032
    20221 januari 20301 januari 2033
    20231 januari 20311 januari 2034
    20241 januari 20321 januari 2035